volg ons op:

Vaccinatie

Er is sinds 2012 een nieuw vaccin ontwikkeld tegen Myxomatose en VHD type 1. Dit vaccin geeft een jaar goede bescherming tegen Myxomatose en VHD type 1.

Konijnen kunnen vanaf een leeftijd van 5 weken gevaccineerd worden. Myxomatose (ook wel ‘konijnenziekte’ genoemd) is een virusziekte die wordt overgebracht door stekende insecten zoals de mug en de konijnenvlo maar ook via direct contact tussen konijnen.

De verschijnselen van Myxomatose zijn: ontstoken ogen, dikke oogleden, snotneus met vieze uitvloeiing, soms ook verdikte huid rond de anus en verdikte oorschelpen. Er is geen therapie tegen deze ziekte en het konijn overlijdt uiteindelijk vaak aan een longontsteking.

VHD (Viral Hemorragic Disease) type 1 is een virusziekte die wordt overgebracht door stekende insecten zoals de mug en de konijnenvlo maar ook via direct contact tussen konijnen, besmet voer of zelfs via de schoenzolen.

Sinds het najaar van 2015 is er nieuwe variant van het VHD virus, ook wel VHD type 2 virus genoemd, in Nederland geconstateerd. De ziekte is in Nederland niet alleen onder wilde konijnen, maar inmiddels ook bij konijnen gehouden als huisdier gezien. De vaccinatie voor type 2 moet na 6 weken herhaald worden.

konijn_jongen

Wanneer een konijn besmet is met VHD type 1 en 2 vertoont het weinig symptomen. Het virus tast lever en nieren aan en veroorzaakt inwendige bloedingen. Het konijn sterft plots, zonder ziekteverschijnselen vooraf.

In het voorjaar vaccineren we tegen een gereduceerde prijs tijdens een speciaal konijnen vaccinatie spreekuur.