Preventieve diergeneeskunde

Vaccinaties

Home » Vaccinaties

Vaccinatie hond

Honden kunnen gevaccineerd worden tegen een aantal besmettelijke ernstige ziektes. Als pup wordt uw pup rond 6, 9 en 12 weken gevaccineerd zodat hij/zij daarna voldoende bescherming heeft tegen Parvo, Hondenziekte, Hepatitis en Leptospirose.

Rond zijn/haar eerste verjaardag krijgt uw hond opnieuw een mix tegen bovenstaande ziekteverwekkers (de ‘grote cocktail’) om de immuniteit een booster te geven.

Hierna kan de ‘grote cocktail’ om de 3 jaar gegeven worden. Van de ‘kleine cocktail’ tegen leptospirose is echter bekend dat deze strikt elk jaar herhaald dient te worden om een goede weerstand te houden tegen de Ziekte van Weil.

Daarnaast is het mogelijk om pups en volwassen honden te vaccineren tegen besmettelijke hondenhoest (ook wel kennelhoest genoemd). Dit kan door middel van een neusdruppel of een injectie. Voor pups en honden die veel in aanraking komen met andere honden (bij cursus of uitlaatservice), maar ook voor honden die op veelgebruikte uitlaatplaatsen komen raden wij de vaccinatie tegen besmettelijke hondenhoest aan. Voor pensioenbezoek is deze vaccinatie vaak verplicht.

Gaat u met uw hond naar het buitenland? Dan is een vaccinatie tegen Rabiës (hondsdolheid) verplicht. Deze dient minimaal 21 dagen voor vertrek naar het buitenland gegeven te worden.

Vaccinatie kat

Kittens worden op 9 en 12 weken gevaccineerd tegen Katten- (panleukopenievirus) en niesziekte. Rond zijn/haar eerste verjaardag dient er nogmaals tegen deze virussen gevaccineerd te worden om een goede immuniteit op te bouwen.

Daarna is het nog maar 1 keer per 3 jaar nodig om te vaccineren tegen kattenziekte, echter dient de vaccinatie tegen niesziekte wel jaarlijks herhaald te worden.

Voor katten die naar het pension gaan of veel in aanraking komen met veel andere katten is er een extra vaccinatie mogelijk tegen een van de verwekkers van niesziekte: een neusdruppel tegen Bordetella.

Vaccinatie konijn

Myxomatose is een ernstige en vaak dodelijke konijnenziekte die wordt overgedragen via stekende insecten. Besmette konijnen krijgen vaak ontstoken ogen, een snotneus en uiteindelijk een longontsteking.

VHD is een besmettelijke en dodelijke ziekte die wordt overgebracht via direct contact, besmet materiaal en stekende insecten. Deze virusinfectie zorgt vaak voor een plotse dood bij het konijn.

Gelukkig zijn er tegenwoordig vaccinaties tegen deze virusziektes! Konijnen kunnen vanaf een leeftijd van 5 weken gevaccineerd worden tegen Myxomatose en VHD-1 en -2. De vaccinatie dient jaarlijks herhaald te worden.

Waarvoor kunt u bij ons terecht

Ontworming
Vaccinaties
Chippen van uw huisdier
Gewichtscontrole
Puppy en kitten voorlichting
Sterilisatie en castratie hond
Sterilisatie en castratie kat
Sterilisatie en castratie konijn

Kwint Dierenkliniek

Bij ons staan u en uw huisdier centraal

Wij werken uitsluitend op afspraak

Wilt u een afspraak maken voor uw huisdier? Op ieder moment van de dag kunt u dat zelf online doen. Maakt u liever telefonisch een afspraak? Neem dan contact met ons op via 024 – 641 57 57. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 18.00 uur.