Kwint Dierenkliniek

Vaccinatie van uw konijn

Home » Konijn Vaccinatie

Vaccinatie

We adviseren om uw konijn te vaccineren tegen Myxomatose en VHD 1 en 2.

Konijnen kunnen vanaf een leeftijd van 5 weken gevaccineerd worden. Myxomatose (ook wel ‘konijnenziekte’ genoemd) is een virusziekte die wordt overgebracht door stekende insecten zoals de mug en de konijnenvlo maar ook via direct contact tussen konijnen.

De verschijnselen van Myxomatose zijn: ontstoken ogen, dikke oogleden, snotneus met vieze uitvloeiing, soms ook verdikte huid rond de anus en verdikte oorschelpen. Er is geen therapie tegen deze ziekte en het konijn overlijdt uiteindelijk vaak aan een longontsteking.

VHD (Viral Hemorragic Disease) is een virusziekte die wordt overgebracht door stekende insecten zoals de mug en de konijnenvlo maar ook via direct contact tussen konijnen, besmet voer of zelfs via de schoenzolen.

Wanneer een konijn besmet is met VHD type 1 en 2 vertoont het weinig symptomen. Het virus tast lever en nieren aan en veroorzaakt inwendige bloedingen. Het konijn sterft plots, zonder ziekteverschijnselen vooraf.

Waarvoor kunt u bij ons terecht

Tandheelkunde
Operaties
Preventie
Bloedonderzoek
Diagnostiek

Kwint Dierenkliniek

Bij ons staan u en uw huisdier centraal

Wij werken uitsluitend op afspraak

Wilt u een afspraak maken voor uw huisdier? Op ieder moment van de dag kunt u dat zelf online doen. Maakt u liever telefonisch een afspraak? Neem dan contact met ons op via 024 – 641 57 57. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 18.00 uur.